Edukacja dla zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, jako element profilaktyki gerontologicznej na przykładzie Uniwersytetów Trzeciego Wieku
PDF (English)

Słowa kluczowe

edukacja senioralna
aktywność
jakość życia

Jak cytować

Pruszynski, J., Putz , J., & Cianciara, D. (2020). Edukacja dla zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, jako element profilaktyki gerontologicznej na przykładzie Uniwersytetów Trzeciego Wieku . Wiedza Medyczna, 2(1), 39-44. https://doi.org/10.36553/wm.22

Abstrakt

Zmiany zachodzące w obecnych czasach powodują trudności w przystosowaniu się  do przeobrażającego się ciągle otoczenia dotykające zwłaszcza osób starszych. Jednym  z najskuteczniejszych sposobów zapobieżenia marginalizacji seniorów, umożliwiającą im aktywne włączenie się w struktury społeczeństwa XXI wieku, jest skorzystanie z oferty edukacji ustawicznej skierowanej do "człowieka trzeciego wieku". Zadanie to realizują Uniwersytety Trzeciego Wieku (UTW). W warunkach polskich włączenie osób starszych  do systemu kształcenia ustawicznego jako jedno z podstawowych zadań postawił przed sobą pierwszy w naszym kraju, zorganizowany z inicjatywy prof. Haliny Szwarc UTW który powstał w 1975 roku przy Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego (CMKP)  w Warszawie. Uniwersytet ten, a w ślad za nim następne udostępniają przestrzeń dla rozwoju osobistego, tworzą miejsca umożliwiające kontakty towarzyskie oraz zapewniają osobom starszym, warunki do uczestnictwa w bieżącym życiu społecznym. Działające od przeszło 40 lat w Polsce UTW realizują program będący odpowiedzią na różnorodne potrzeby seniorów, poprzez działania nakierowane na poszerzanie wiedzy, kształcenie, rozwój osobisty, rozwój zainteresowań i umiejętności, możliwość aktywnego spędzania czasu wolnego, oraz upowszechnianie zdrowego stylu życia służąc profilaktyce gerontologicznej i pojmowanemu holistycznie zdrowiu. Jednym z czynników mogącym wpływać na kształt i realizację programów działalności UTW jest widoczna feminizacja struktury słuchaczy UTW. Sytuacja ta może powodować, iż program edukacji oraz pozostałe formy aktywności uczestników UTW będą dobierane głównie pod kątem kobiecych zainteresowań, co może skutkować minimalizowaniem aktywizacji mężczyzn. Innym wyzwaniem, może okazać się trudność  w zapewnieniu odpowiedniej kadry wykładowców.

https://doi.org/10.36553/wm.22
PDF (English)

Bibliografia

(1) Śliwerski B. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2012; 283.

(2) Zych AA. Przekraczając "smugę cienia". Szkice z gerontologii i tanatologii. "Śląsk" Sp. z o.o. Wydaw. Nauk. Katowice 2013; 104.

(3) Frąckowiak A, Półturzycki J. Tendencje rozwojowe edukacji dorosłych. In: Frąckowiak A, Półturzycki J, editors. Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy. Wydawnictwo Żak. Warszawa 2010; 19.

(4) Putz J, Kuratowska Z, Staręga-Piasek J, et al. Optimalization of gerontological care in urban settings. Medical Centre of Postgraduate Education. Warsaw 1980.

(5) Kuźmiar Z, Fronczyk A, Uniwersytety Trzeciego Wieku w edukacji społeczeństwa, In: Horyń W, Maciejowski J, editors. Nauczyciel andragog we współczesnym społeczeństwie. Wydawnictwo UN. Wrocław 2010; 355.

(6) Bielowska K. UTW im. Haliny Szwarc. Warszawa Wykład wygłoszony na Podkarpackiej Jubileuszowej Konferencji "40 lat ruchu UTW w Polsce". Łańcut 19 lutego 2015 roku; 9 https://www.cmkp.edu.pl/wp-content/uploads/2013/05/UTW-H.Szwarc-artykul.pdf [accessed on: 11.04.2019].

(7) Jakubaszek W. Uniwersytet trzeciego wieku w edukacji całożyciowej. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-33457bdf-c2f5-48a8-bb93-515c1e043c10 [accessed on: 17.03.2019].

(8) Leszczyńska-Rejchert A. Człowiek stary i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Olsztyn 2010; 46.

(9) Konieczna-Woźniak R. Uniwersytety trzeciego wieku w Polsce, Eruditus. Poznań 2001; 46.

(10) Borczyk W, Nalepa W, Knapik B, et al. Standardy działania uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce. Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku Fundacja Rozwoju Ziem Górskich. Nowy Sącz 2014; 12-13.

(11) Welskop W. Uniwersytety Trzeciego Wieku jako forma edukacji ustawicznej, In: Przyszłość edukacji – edukacja przyszłości, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu. Łódź 2014; 329-333. DOI: 10.13140/RG.2.1.3006.4725.

(12) Kobylarek A. Uniwersytet trzeciego wieku jako kanał transferu wiedzy i informacji, In: Horyń W, Maciejewski J, editors. Nauczyciel andragog we współczesnym społeczeństwie. Wydawnictwo UN. Wrocław 2010; 366-367.

(13) Ornacka K, Żuraw K. Przestrzeń publiczna dla seniorów? Próba ewaluacji w odniesieniu do doświadczeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku, In: J. Matejek, E. Zdebska, editors. Senior w rodzinie i instytucji społecznej. IRIS Studio. Kraków 2013; 178.

(14) Raport z badania "ZOOM na UTW" Utwór powstał w ramach Programu "ZOOM na UTW" realizowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę" przy wykorzystaniu środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Warszawa 2012; 7-8.

(15) GUS Informacja o sytuacji osób starszych na podstawie badań Głównego Urzędu Statystycznego. Warszawa. wrzesień 2018.

(16) Uniwersytety trzeciego wieku w Polsce w 2018 r. GUS Informacje Sygnalne 29.03.2019.

(17) Kształcenie ustawiczne i jego rola w rozwoju zawodowym człowieka. http://www.wup.kielce.pl/images/stories/CIZ/Ksztalcenie_ustawiczne_www.pdf [accessed on: 13.04.2019].

(18) The status of adult learning and education in Europe and North America REGIONAL REPORT. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259721/PDF/259721eng.pdf.multi [accessed on: 8.03.2019].

(19) Faure E. Uczyć się, aby być. PWN. Warszawa 1975.

(20) Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem J. Delors’a, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich. Wydawnictwa UNESCO. Warszawa 1998.

(21) Lubryczyńska Cichocka K. Rozwój kształcenia ustawicznego w polskich uczelniach wyższych na przykładzie Uniwersytetu Otwartego Uniwersytetu Warszawskiego. Studia BAS Nr 3 (35) 2013; 213-248.

(22) Korzan D. Kształcenie ustawiczne – przegląd literatury. http://www.korzan.edu.pl/pdf/ustawiczne.pdf [accessed on: 15.04.2019].

(23) Lengrand P. Obszary permanentnej samoedukacji. Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej. Warszawa 1995.

(24) Półturzycki J. Koncepcja Ravindry H. Dave i prace Instytutu Pedagogicznego UNESCO w Hamburgu. In: Kruszewski ZP, Półturzycki J, Wesołowska AE, editors. Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Novum. Płock 2003; 116.

(25) Suchodolski B. Edukacja permanentna – rozdroża i nadzieje TWWP. Warszawa 2003; 182-183.

(26) Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne i jego konsekwencje dla edukacji. In: Kruszewski Z P, Półturzycki J, Wesołowska EA, editors. Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia, Novum, Płock 2003; 45-46.

(27) Szarota Z. Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia. Wydawnictwo Nauk UP. Kraków 2010; 146.

(28) Raport z badania "ZOOM na UTW" Utwór powstał w ramach Programu "ZOOM na UTW" realizowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę" przy wykorzystaniu środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Warszawa 2012; 22.

(29) Kijak R, Szarota Z. Starość. Między diagnozą a działaniami. Strona. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Warszawa 2012; 35.

(30) Tibbitts C, editors. Handbook of Social Gerontology. Societal Aspects of Aging, University of Chicago. Cytowany za Pikuła NG. Poczucie sensu życia osób starszych. Inspiracje do edukacji

w starości Oficyna Wydawnicza "Impuls". Kraków 2015; 35-36.

(31) Fabiś A. Edukacja seniorów – odpowiedź na wymagania współczesności. In: Fabiś A, editors. Unowocześnianie procesu kształcenia dorosłych. Wyzwania Współczesnej Edukacji Dorosłych. vol. 2. Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała A. Hlonda, Mysłowice 2005; 153-164.

(32) Wnuk W. Kompensacja czy kontynuacja rozwoju poznawczego słuchaczy UTW. In: Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych, Dzięgielewska M, editors, Łódź 2000; 213.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Metrics



Downloads

Download data is not yet available.