Abstrakt
Wstęp. Szkolenie pracowników systemu ochrony zdrowia w zakresie 11. edycji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ma zasadnicze znaczenie dla systemu zdrowia. W związku z tym poszczególne elementy tego szkolenia, w tym warsztaty i szkolenia, powinny być na bieżąco monitorowane, w czym przydatne są opinie uczestników tych form kształcenia.
Cel pracy. Celem badania było poznanie opinii uczestników szkoleń i warsztatów dot. ICD-11 prowadzonych przez Szkołę Zdrowia Publicznego Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego (CMKP) na temat prowadzonych w 2023 r. form kształcenia i ich przydatności oraz przyszłych potrzeb szkoleniowych.
Materiał i metody. Materiał do analizy uzyskany w 2023 r. stanowiło łącznie 234 ankiet online uzyskanych od osób uczestniczących w warsztatach (52 ankiety) i szkoleniach (182 ankiety) i 129 ankiet ewaluacyjnych (88 ankiet z warsztatów i 41 ankiet ze szkoleń).
Wyniki. Warsztaty i szkolenia w zakresie ICD-11 były oceniane jako poszerzające wiedzę na temat klasyfikacji ICD-11, która będzie w przyszłości wprowadzona w Polsce. Uczestnicy wyrazili zainteresowanie wzięciem udziału w kolejnych warsztatach i szkoleniach oraz wskazywali jakie dokładnie zagadnienia najbardziej by ich zainteresowały.
Wnioski. Wyniki wskazują na trafność przyjętych form organizacji warsztatów i szkoleń. Badanie oceny warsztatów i szkoleń przez uczestników jest ważnym narzędziem poprawy jakości procesu dydaktycznego
Bibliografia
(1) Website of Ministry of Health. https://zdrowie.gov.pl/power/strona-1051poprawa_jakosci_informacji_medycznej.html.
(2) Website of CMKP. https://www.cmkp.edu.pl/icd-11.
(3) Joint Committee on Standards for Educational. Standards for Evaluations of Educational Programs, Projects and Materials. New York 1981, McGraw-Hill:12.
(4) Pacławska K. Ewaluacja w dydaktyce akademickiej. [In:] Skulicz D, editor. W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2004; 121-134.
(5) Brzezińska A, Miejsce ewaluacji w procesie kształcenia [w:] A. Brzezińska, J. Brzeziński [red.], Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej, Poznań 2000. Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
(6) https://www.ehea.info/page-ministerial-conference-bologna-1999.
(7) Zgliczyński WS. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Studia BAS 2010; 2:65-88.
(8) Opolski J, Zgliczyński WS, Ruiz M, Węgrzyn Z, Żochowski A. Jednolity, obowiązkowy dla wszystkich lekarzy kurs specjalizacyjny w dziedzinie zdrowia publicznego – w ocenie słuchaczy Szkoły Zdrowia Publicznego CMKP. Postępy Nauk Medycznych 2009; 4:277-281.
(9) Cianciara D, Zgliczyński WS, Piętka S, Bereza T. Compulsory public health courses for physicians – assessment of courses by attendees in the School of Public Health in Centre of Postgraduate Medical Education. Postępy Nauk Medycznych 2016; 5:292-297. DOI:10.5604/08606196.1202372.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.