Zgłoś tekst
Przejdź do logowania lub Zarejestruj aby zgłosić tekst.

Sprawdzenie tekstu przed wysłaniem

Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.
  • Czy na pewno Pan/Pani usunął/usunęła wszystkie swoje i współautorów dane osobowe z pliku tekstowego?
  • Czy tekst został przygotowany zgodnie z wytycznymi dla Autorów?
  • Czy Pan/Pani dołączył/dołączyła zdjęcia wykorzystane w artykule?
  • Czy dołączone zdjęcia mają rozdzielczość i rozszerzenie JPG, TIFF lub EPS?
  • Czy wysyłane materiały są zgodne z etyką publikacji?

Wytyczne dla autorów

1. Redakcja czasopisma „Wiedza Medyczna” przyjmuje do publikacji teksty o tematyce medycznej: oryginalne, poglądowe, kazuistyczne (opisy przypadków) oraz materiały ze zjazdów naukowych, recenzje wydawnicze, artykuły sponsorowane, zwane dalej również „pracami”.
2. Wersją pierwotną czasopisma jest wersja elektroniczna.
3. Teksty nadesłane do Redakcji nie mogą być wcześniej publikowane (w części lub całości) ani zgłoszone do publikacji w innych pismach lub wydawnictwach.
4. Autor/Autorzy publikacji odpowiada/ją za treść artykułów.
5. Publikacja prac w czasopiśmie jest bezpłatna.
6. Redakcja nie zwraca nadesłanych tekstów.
7. Tekst powinien być przygotowany przez Autora/Autorów z należytą starannością oraz dbałością o poprawność językową. Autor/Autorzy wyraża/ją zgodę na wszelkie zmiany stylistyczne, wynikające z normy językowej.

Wysyłanie manuskryptu do Redakcji
1. Manuskrypt należy przesłać drogą elektroniczną przez stronę czasopisma http://wiedzamedyczna.pl 
2. Redakcja zastrzega sobie prawo do dostosowania przesłanych manuskryptów pod względem technicznym do układu graficznego czasopisma, bez żadnej ingerencji w wartość merytoryczną dzieła.

Wymogi techniczne
1. Redakcja przyjmuje manuskrypty przygotowane w programie Microsoft Word (doc, docx).
2. Każdy nadesłany plik powinien być nazwany w następujący sposób: inicjały Autora_pierwsze słowo/słowa tytyłu_artykuł/tabele/ryciny, np. AK_pulmunologia_artykuł, AK_pulmunologia_tabele, AK_pulmunologia_ryciny.
3. Należy stosować czcionkę Times New Roman, 12 punktów, interlinię pojedynczą w: manuskrypcie, streszczeniach oraz piśmiennictwie.
4. Objętość pracy uzależniona jest od typu publikacji:  
- praca oryginalna powinna zawierać nie więcej niż 4000 słów;
- poglądowa nie więcej niż 6000 słów;
- kazuistyczna (opisy przypadków) nie więcej niż 2000 słów.
5. Nie należy justować tekstu.
6. Marginesy standardowe (górny, dolny, prawy, lewy) powinny mieć 2,5 cm.
7. Należy zastosować numerację stron – od strony tytułowej.
8. Ryciny oraz fotografie należy przesłać w odrębnych plikach. Tabele powinny mieć funkcję edycji. Należy zamieścić je bezpośrednio po odwołaniu do nich. Ryciny i fotografie powinny mieć rozdzielczość co najmniej 150 DPI i zostać przesłane w formacie: JPG, TIFF, EPS.

Opis tabel, rycin, fotografii powinien wyglądać następująco:

Smiley face

Struktura manuskryptu
1. Na stronie tytułowej powinno się znaleźć: streszczenie oraz słowa kluczowe (w języku polskim i angielskim). Imiona i nazwiska oraz afiliacje Autorów należy zamieścić w formularzu na stronie czasopisma http://wiedzamedyczna.pl, który jest dostępny po założeniu konta i zalogowaniu.
2. Streszczenie prac oryginalnych powinno zawierać od 150-250 słów i mieć następującą strukturę: Wstęp, Cel pracy, Materiał i metody, Wyniki, Wnioski. Taki podział nie dotyczy streszczeń prac poglądowych, opisów przypadków.
3. Słowa kluczowe: od 3-5 słów.
4. Tekst główny: nagłówki głównych części pracy oryginalnej powinny być bez numeracji i zatytułowane następująco: Wstęp, Cel pracy, Materiał i metody, Wyniki, Wnioski.
5. Przypisy należy umieszczać bezpośrednio w tekście artykułu w nawiasach okrągłych po cytacie lub w innym miejscu wymagającym wskazania źródła (1).
6. Odniesienia do piśmiennictwa powinny być zamieszczane w kolejności ich cytowania.
7. Piśmiennictwo powinno być przygotowane wg zmodyfikowanego stylu Vancouver. Nie należy posługiwać się funkcją „przypis końcowy”.
8. W przypadku artykułu czasopisma, w którym jest więcej niż trzech autorów, należy wymienić trzech pierwszych i dopisać "i wsp." w odniesieniu do prac w języku polskim  lub skrót „et al.”  w przypadku prac obcojęzycznych.
9. Podając zakres stron powinien zostać użyty dywiz „-„, nie półpauza „–„, która w zapisie jest dłuższa.
10. Skróty nazw czasopism powinny być podawane wg Index Medicus. Jeśli czasopismo nie znajduje się w bazie Index Medicus, należy podać jego pełną nazwę.
11. W opisie bibliograficznym po nazwie czasopisma następuje rok publikacji, tom, numer zeszytu i pełny zakres stron, np. 123-124 (nie: 123-4) oraz  identyfikator DOI, jeśli czasopismo ma wersję elektroniczną.
12. Identyfikator DOI dodajemy też do publikacji, które mają wersję elektroniczną, np. ebooków.

Przykładowy zapis piśmiennictwa:

Artykuły z czasopism:
Lahita R, Kluger J, Drayer DE, Koffler D, Reidenberg MM. Antibodies to nuclear antigens in patients treated with procainamide or acetylprocainamide. N Engl J Med 1979;301(25):1382-1385. DOI:10.1056/NEJM197912203012506

Książki:
Ringsven M.K., Bond D.: Gerontology and leadership skills for nurses. Wyd. 2. Delmar Publishers, Albany (New York) 1996.

Rozdziały w książkach:
Phillips SJ, Whisnant JP. Hypertension and stroke. In: Laragh JH, Brenner BM, editors. Hypertension: pathophysiology, diagnosis, and management. 2nd ed. New York: Raven Press; 1995. p. 465-478.

Netografia, źródła elektroniczne

Artykuł w postaci elektronicznej [w sieci WWW]:
Morse SS. Factors in the emergence of infectious diseases. Emerg. Infect. Dis. 1995;1(1):7-15 doi: 10.3201/eid0101.950102

Maksymalna ilość pozycji w piśmiennictwie wynosi dla prac oryginalnych 40, dla prac poglądowych 60.